Vandaag
Binnenboord
Het Binnenboord zijn twee balken die vanaf de Mastbank naar voren lopen en zijn verbonden met de Binnenkrop (foto1). Dit is een belangrijk onderdeel want de vorm bepaalt mede het stoere aanzien van de kop van de Botter. Zorg er voor dat het geheel symmetrisch is. Op de grote tekening kunnen we de vorm van het Binnenboord overnemen. De Binnenkrop valt tegen de Voorsteven en dus zal de Binnenkrop moeten worden afgeschuind (foto2). De hoogte op de Voorsteven ten opzichte van de Kiel is volgens foto5 155 mm. De bevestiging van het Binnenboord wordt bij de Mastbank extra ondersteund door twee Voordewinders. Dit zijn twee knieën en deze lijmen we eerst tegen de Mastbank (foto3). Als het Zeilwerk haaks op de Kiel staat, en de Binnenboorden zijn even lang, zal de aansluiting netjes passen (foto4). We zouden nu het Binnenboord kunnen verlijmen aan Voorsteven en Zeilwerk. Ik kies er voor om dit later te doen, omdat straks in het Binnenboord nog inkepingen gemaakt moeten worden voor de Oplangers. Foto6 geeft een indruk hoe schuin straks het dek gaat verlopen.
Na dit werk maken we de liggers en oplangers tussen het Zeilwerk en het Kooibeschot. Hoe dit gaat wordt besproken in het onderdeel Spantwerk.
bu212-binnenboord001013.jpg bu212-binnenboord001011.jpg bu212-binnenboord001009.jpg bu212-binnenboord001007.jpg bu212-binnenboord001005.jpg bu212-binnenboord001003.jpg bu212-binnenboord001001.jpg