Vandaag
Schildboord
Ik meet hoeveel de Plecht uitsteekt over het Beschot. Deze waarde minus 6 mm geeft een nieuwe waarde. Deze nieuwe waarde zet ik af op de voorzijde van de Plecht. Bedenk, dat op de kop van de Plecht een andere afkorting geeft dan aan weerszijden van de Plecht. Dus zet ik deze afstand af in de lengterichting van alle Plechtplankjes. Dan de streepjes verbinden en de Plecht tot deze lijn afschuren.
Plaatsen we nu de Plecht, dan zien we dat deze Plecht 6 mm uitsteekt over het Beschot. Nu bepaalde ik de plaats waar de Waterbalk moet komen. Dit is volgens de tekening zo'n 8 mm voor de Mast. Ik meet dit uit met de schuifmaat en zet deze maat op de Plecht. De Waterbalk is 6 mm dik. Ik wil de naad, die straks ontstaat door het doorzagen van de Plecht, midden onder deze Waterbalk hebben. Dus de gemeten maat van de positie van de Waterbalk voor de Mast + 3 mm. Ik leg de Waterbalk tegen het streepje en zorg er voor dat de Waterbalk aan de uiteinden gelijk ligt ten opzichte van het Beschot. Nu trek ik een lijn langs de Waterbalk en zaag de Plecht precies op deze lijn door. Wat schuren om een mooi en rond verloop te krijgen en zie daar, de uitneembare Plecht. Ik leg de Plecht op zijn plaats en leg het overgebleven deel tegen de Plecht aan. Kijken hoeveel dit stukje nog uitsteekt over het Beschot. Ik wil één milimeter speling hebben tussen vast- en uitneembaar deel. Dus kwestie van uitmeten hoeveel oversteek ik heb en het te lijmen stukje zover afschuren dat het gelijk ligt aan de Kantplanken. Als het mooi past, kunnen we het stukje vastlijmen op de Mastbank met aan weerszijden zwart karton. Als de lijm is uitgehard haal ik het stukje uit het zojuist gelijmde deel zodat straks de Mast kan staan (foto4). Als alles op zijn plaats ligt zien we foto5. Met de Waterbalk er op krijgen we foto6. Je ziet bijna niet dat het een uitneembaar dek heeft. Op foto7 zien we de oversteek over het Beschot. De volgende foto laat een beeld zien hoe de totale Plecht er nu uit ziet. Maar goed, daar kunnen we lang naar kijken, maar het Middenboord moet ook nog gemaakt worden.
bu212-schildboord002016.jpg bu212-schildboord002013.jpg bu212-schildboord002011.jpg bu212-schildboord002009.jpg bu212-schildboord002007.jpg bu212-schildboord002005.jpg bu212-schildboord002003.jpg bu212-schildboord002001.jpg